راسخون:  علي شريعتي مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در خصوص آخرين وضعيت بازار زعفران اظهار داشت: به نظر مي‌رسد بحران كاهش توليد به سر آمده است. در حال حاضر قيمت زعفران متعادل شده و هر كيلوگرم به 2ميليون تومان رسيده است.
وي با ابراز اميدواري به اينكه در فصل جاري توليد زعفران 30درصد افزايش داشته باشد، گفت: به نظر مي‌رسد ميزان برداشت بيش از 210 تن باشد. فصل برداشت در چند شهرستان تمام شده است.
دبير فراكسيون صادرات مجلس افزود: آخرين آمارها نشان مي دهد تا سال 87 كه محدوديتي براي صادرات فله نداشتيم هيچ گاه ميزان صادرات بسته‌بندي به 7 درصد نرسيد. از سال 87 به بعد با وضع عوارض 5 درصدي براي صادرات تا بسته‌هاي 30 گرمي نشان دهنده آن است كه 20 درصد صادرات زعفران در بسته‌هاي زير10 گرم و صادرات زعفران بسته‌بندي شده 300 درصد رشد داشته است.
رئيس اتحاديه صادركنندگان زعفران گفت: وقتي توليد 97 درصد زعفران در اختيار ايران است طبيعي است كه حداقل 50 درصد از سهم بازار جهان در اختيار ايران باشد.
عضو هيئت نمايندگان اتاق ايران در خصوص صادرات چمداني زعفران گفت: همواره مقدار كمي از زعفران به شكل سوغاتي از كشور خارج مي‌شود ولي در مجموع صادرات به دليل وجود مدارك نظير گواهي مبداء و ساير گواهي امكان صادرات چمداني وجود ندارد البته ممكن است در مواردي هم اتفاق افتاده باشد.
شريعتي مقدم با بيان اينكه به لحاظ ارزش صادرات زعفران رشد 80 درصدي داشته است گفت: در 8 ماهه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته حداقل رشد 40 درصدي داشته‌ايم.

999
منتظر اخبار ، انتقاد وپیشنهاد شما هستیم:
news@rasekhoon.net